Odcinek 2 – Kamil Stanuch, Nearbox

itunes-logo-560x209  YouTube-icon-full_color rss

Odcinek 2 – Kamil Stanuch, Nearbox

W drugim odcinku rozmawiamy z naszym pierwszym „zewnętrznym” gościem, a jest nim Kamil Stanuch, współtwórca projektu Nearbox.

Podstawowym pomysłem na Nearbox było stworzenie aplikacji, która będzie działać jak skrzynka kontaktowa, dla osób w danej lokalizacji. Wiele osób porównywało pomysł na projekt do „geolokalizacyjnego Twittera” lub mobilnej odpowiedzi na fora osiedlowe i budowanie lokalnych grup, których wspólnym mianownikiem jest lokalizacja.

Idea powstała z problemu, czyli chęci zamówienia pizzy ( 😉 ), a żeby złożyć większe zamówienie, ekipa chciała skontaktować się z innymi osobami w budynku, a nie było na to prostego rozwiązania. Bardzo szybko powstał podstawowy landing page, rozpoczęła się promocja pomysłu na portalu BetaList (http://betalist.com) i już po 2óch dniach, Nearbox miał ponad 300 zainteresowanych osób. W ciągu zaledwie 7 dni powstała pierwsza wersja aplikacji – projekt zrealizowany wręcz „książkowo” metodą lean startup.

Dlaczego się nie udało?

  1. Problemem Nearbox był syndrom „kury i jajek”, a przekładając na rzeczywistość: z jednej strony brak treści (contentu), a z drugiej brak ludzi (społeczności tworzącej content) RADA 1: Warto zacząć od aplikacji NIESPOŁECZNOŚCIOWEJ, a dopiero po zbudowaniu treści i bazy użytkowników dodawać elementy SPOŁECZNOŚCIOWE
  2. Design w aplikacjach B2C jest bardzo ważny. Zespół zbudowany na doświadczeniach B2B wiedział co zrobić, aby Nearbox był funkcjonalny, ale niestety nie był – po prostu – ładny. RADA 2: W aplikacjach B2C bardzo ważnym elementem jest DESIGN PRODUKTU, który niejednokrotnie decyduje o końcowym sukcesie.
  3. Budowanie lokalnych społeczności jest trudne, ponieważ brakuje czynnika wiralnego jak w przypadku sieci globalnych. Rzadko, który lokalny problem/sprawa/temat jest na tyle interesujący i nośny, aby wpłynąć na skalowanie biznesu. Na „lokalność” mogą sobie pozwolić portale globalne, które już zbudowały swój odpowiedni zasięg.
  4. Nearbox okazał się zbyt ogólny. Rozwiązanie opisywane było jako odpowiedź na różne problemy (zamówienie pizzy, pożyczenie ładowarki, itd.). Zbytnia ogólność spowodowała, że wiele osób nie wiedziało do czego Nearbox faktycznie jest. RADA 3: Nie bądź zbyt ogólny. Rozwiązuj POJEDYNCZE, KONKRETNE problemy i PROSTO buduj komunikat.

2 ważne lekcje założycieli Nearbox:

  1. Kanały dystrybucji to bardzo ważny element budowy każdego biznesu. Nawet najlepsze wykonanie produktu nie wystarczy, jeśli nie dysponujemy odpowiednimi kanałami/środkami/sposobami promocji i dystrybucji naszego produktu. To odpowiednia dynamika budowy bazy użytkowników jest najważniejsza w ostatecznym rozrachunku. RADA 4: Zadbaj o kanały dystrybucji i zastanów się w jakie strumienie komunikacji możesz „wpuścić” swój produkt, aby trafił szeroko do odpowiedniej grupy potencjalnych odbiorców.
  2. Product-Founder fit – jako zespół/twórca każdy powinien sobie odpowiedzieć na ważne pytanie, czy aby na pewno jest predysponowany do realizacji danego projektu. Nie powinniśmy budować na siłę rozwiązań, na których się nie znamy. RADA 5: Odpowiedz sobie na kluczowe pytanie: czy na pewno jesteś odpowiednią osobą do realizacji tego projektu?

Pozostałe rady:

  • RADA 6: Konkursy i wyróżnienia nie oznaczają pozytywnej walidacji projektu na rynku B2C. Projekt waliduje faktyczna baza użytkowników i jego klienci. Wyróżnienia i nagrody branżowe to element poboczny i nie musi przełożyć się na dalsze powodzenie projektu.
  • RADA 7: Warto zainwestować środki na wyjazd do USA. To nigdy nie jest strata czasu i środków!
  • RADA 8: Nie bój się launchu swojego produktu! Odpalaj i testuj na wczesnym etapie! (Reid Hoffman, LinkedIn: „Jeśli nie byłeś zażenowany pierwszą wersją swojego produktu, to znaczy że za późno ją wypuściłeś”)
  • RADA 9: Zastanów się jak zbudować biznes wokół Twojego rozwiązania. Problemem nie jest stworzenie aplikacji czy serwisu, ale business development dookoła.
  • RADA 10: Nie bądź innowacyjny. Nie rozwiązuj dużych problemów na siłę. Rozwiązuj małe problemy, które są Ci znane. (Larry Page, Google: „Nie jest wyzwaniem rozwiązywanie dużych problemów. Wyzwaniem jest rozwiązywanie małych problemów.”)
  • RADA 11: Pamiętaj o pareto: 20% działań buduje 80% efektów! Nie buduj wszystkiego od zupełnych podstaw. „Idź na łatwiznę” i korzystaj z gotowych rozwiązań, a gdy potwierdzisz swoje myślenie, twórz unikatowe narzędzia.
  • RADA 12: Zachęcaj do nowych, obcych aplikacji „czynnikiem ludzkim”. Reklama online to za mało, aby przekonać ludzi do nieznanego rozwiązania. Spróbuj rozwiązań, które na pierwszy rzut oka się nie skalują.

Inne nawiązania / materiały referencyjne z rozmowy:

Kontakt do Kamila:

Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do kolejnego odcinka #FailurePodcast już 16 lutego! Naszym gościem będzie Marcin Muras, twórca UpMenu.


Jeśli chcesz otrzymywać informacje o kolejnych odcinkach na bieżąco, zostaw nam swój e-mail. Obiecujemy, że nie wyślemy żadnego spamu, dbamy o Twoją prywatność i Twoje dane.

Email marketing software powered by FreshMail