Podcast: Play in new window | Download
Czym jest #FailurePodcast?
#FailurePodcast jest odpowiedzią na niszę w polskim środowisku startupowym, a mianowicie brak wyraźnego miejsca, w którym moglibyśmy podzielić się popełnionymi przez nas błędami i wzajemnie na tych błędach się uczyć.
Zależy nam na tym, aby w kolejnych odcinkach prowadzić ciekawe dyskusje z interesującymi osobami, które próbowały i nadal próbują swoich przedsiębiorczych sił, ale koncentrują się na tej gorszej stronie prowadzenia własnego biznesu.
Chcemy pokazać, że prowadzenie startupu nie jest, i nigdy nie będzie, usłane wyłącznie różami. To, że obserwujemy kolejnych przedsiębiorców chwalących się swoimi sukcesami na Facebooku czy LinkedIn, absolutnie nie oznacza, że na codzień nie zmagają się oni z dziesiątkami kłopotów i że droga do tego sukcesu była tak prosta, jak może nam się z boku wydawać.
Kilka słów o nas…
Na codzień oboje jesteśmy osobami, które można by określić jako „przedsiębiorcy”.
Paweł koncentruje się na zarządzaniu projektami i ludźmi, od zawsze ciągnęło go do spraw operacyjnych związanych z tworzeniem nowych pomysłów i ich realizacją. Mateusz natomiast, jest marketerem który poszukuje cały czas nowych i coraz bardziej skutecznych metod pozyskiwania, docierania i zainteresowania potencjalnych klientów produktami, które współtworzy. Więcej o nas, znajdziecie na na naszych profilach społecznościowych (linki w stopce).
Odcinek 1 – Lingly
W pierwszym odcinku omawiamy nasze doświadczenia z projektu Lingly, czyli pomysłu na prostą aplikację mobilną, która z użyciem 1000 słów w danym języku obcym, pozwala opanować dany język na tyle płynnie, aby prowadzić ponad 80% konwersacji w wybranym języku.
Mówimy między innymi o tym jak działają akceleratory „globalne” i na co uważać. Opowiadamy jak wygląda problem bazowego podziału udziałów wśród założycieli projektów. Poruszamy też problem podziału kompetencji i wyznaczania wspólnych celów zespołu wobec projektu.
Poniżej wybrane 12 rad z naszej dyskusji (w kolejności zgodnej z nagraniem w odcinku :)).
12 rad na dobry początek od Lingly w #FailurePodcast:
- RADA 1: Czytajcie dokumenty i dopytujcie POPRZEDNIKÓW. Sprawdzajcie SUCCESS RATE.
- RADA 2: Chcecie się angażować w swój projekt i ma on coś osiągnąć – odstawcie rozpraszacze na bok, albo uznajcie, że to jest tylko sprawa dorywcza bez większych planów.
- RADA 3: Odbiór mediów i pozytywne przyjęcie internecie nie gwarantuje sukcesu, ani nawet powodzenia.
- RADA 4: Dla mediów musicie być unikatowi. Pod względem produktowym. I pod względem redakcyjnym.
- RADA 5: Holokracja i brak lidera był ogromnym błędem naszego małego projektu. Ktoś musi wyznaczać kierunek rozwoju. Eksperymenty holokratyczne może warto sprawdzać w stabilnej firmie (ale tego nie wiemy :)).
- RADA 6: Nie odwlekajcie decyzji. Zwłaszcza tych ważnych i tych, które od początku wydają się (nawet mniejszości) za ważne.
- RADA 7: Podział udziałów musi być naprawdę dobrze przemyślany. Zarówno pod kątem decyzyjnym, jak i pod kątem potencjalnego poszukiwania kolejnego finansowania (jeśli to o nie chcesz opierać swój projekt, bo przecież nie musisz i często nie tędy droga :)).
- RADA 8: Nie ignoruj głosów, pytań i wątpliwości otoczenia. Nie jesteś nieomylny, mimo że Twój projekt jest (rzekomo) genialny.
- RADA 9: Unikaj wszelkich pomysłów na raje podatkowe.
- RADA 10: Ustal wspólny cel z zespołem. I upewnij się, że jest taki sam dla Was wszystkich.
- RADA 11: Balans jest niezbędny. Zaangażowanie na 200% nie musi być dobre, w szczególności w momencie gdy pojawia się kryzys i konieczność czerpania energii z rezerw (których nie ma…)
- RADA 12: Projekt technologiczny realizuj „zwinnie”. Nie pakuj się w gigantyczne koszty na początku, póki nie potwierdzisz że są one faktycznie uzasadnione.
Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą Twittera (@mpospieszny, @antpawel), LinkedIn (Mateusz, Paweł) lub Facebooka (Mateusz, Paweł).
Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do kolejnego odcinka już za 2 tygodnie. W audycji publikowanej 2 lutego, naszym gościem będzie Kamil Stanuch z Nearbox.it
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o kolejnych odcinkach na bieżąco, zostaw nam swój e-mail. Obiecujemy, że nie wyślemy żadnego spamu, dbamy o Twoją prywatność i Twoje dane.